Het zuider eiland: ter land, ter zee & in de lucht - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu Het zuider eiland: ter land, ter zee & in de lucht - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu

Het zuider eiland: ter land, ter zee & in de lucht

Blijf op de hoogte en volg Renee

03 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Kia ora!

Time flies when you're having fun! :) Bij deze een nieuw reisverslag.

Zondag 26 januari zijn we vroeg vertrokken om met de veerboot naar het zuider eiland te gaan. De veerboot deed er zo'n 3 uur over en meerde aan in het stadje Picton. Vanaf de boot hadden we een heel mooi uitzicht en er zwom zelfs een dolfijn naast de boot! Toen we in Picton aankwamen regende het pijpenstelen en gedurende de busreis bleef het regenen. Onze nieuwe buschauffeur was Panda (zoals jullie misschien al opgevallen is hebben de buschauffeurs allemaal bijnamen), een prima kerel die helaas wel altijd te laat is . Vanaf Picton was het een flink stuk rijden naar het Abel Tasman National Park, onze eindbestemming van die dag. Onderweg hebben we nog een wijnproeverijtje gedaan, niet verkeerd. 's Avonds hebben we met onze nieuwe groep gezellig gebarbecued. De dag erna hadden we een dagje 'vrij' en daar hebben Bart en ik goed gebruik van gemaakt. 's Ochtends hebben we 11 km door het National Park gewandeld. De wandeling liep langs de kust en is onderdeel van een van de populairste wandelingen van Nieuw-Zeeland, en wij snappen wel waarom. Wat een mooie uitzichten! Het weer die dag was gelukkig weer fantastisch. Na de wandeling werden we opgewacht met een heerlijke lunch. Daarna zijn we het stuk dat we gewandeld hebben terug gekayakt. We zijn onder andere ook langs Adelle Island gevaren dat bekent staat als een vogelparadijs. Ook leeft er een zeehondenkolonie en we hebben er een paar gespot. Het kayakken was echt heel leuk, wederom geweldige uitzichten gehad. We waren een half uur aan land toen we alweer opgehaald werden voor de volgende activiteit, hanggliding! Voor de mensen die het niet kennen, met hanggliden hang je onder een vlieger die door een vliegtuigje de lucht in wordt getrokken. Zodra je hoog genoeg bent (2000 feet/800 meter in ons geval) laat het vliegtuigje je los en zweef je langzaam naar beneden. Al met al hang je zo'n 20 minuten in de lucht. Het lijkt net of je vliegt, zo gaaf! Je doet het altijd in een tandem, want je hebt een ervaren persoon nodig die de hangglider kan besturen. Zowel Bart en ik hebben het gedaan en beide zijn we het erover eens dat het een van de vetste ervaringen van ons leven was! :) We hebben die dag Abel Tasman National Park ter land, ter zee en in de lucht ervaren. Fantastisch! Iets minder fantastisch was onze kennismaking met de zandvliegjes, heel irritante vliegjes die steken en jeukbulten achterlaten. Op dit moment zien mijn benen er niet bepaald fraai uit met al die bulten..

De dag erna was een reisdagje met als eindbestemming Punakaiki. De reis was wel erg mooi. We hebben een flink stuk langs de westkust van Nieuw-Zeeland gereden en dat stuk staat bekend als een van de mooiste ritjes van de wereld, dat zegt wel wat! Onderweg zijn we bij een aantal lookouts gestopt, waaronder bij een lookout waar we een paar zeehondjes gespot hebben. Ook zijn we naar de beroemde Pancake Rocks geweest, rotsformaties die uit lagen steen bestaan. Dat was erg bijzonder om te zien, vooral met de ruige zee erbij. De ochtend ernaar mochten we uitslapen, jeej! En nee, uitslapen doen we namelijk bijna niet in Nieuw-Zeeland. Ook al zijn we op vakantie, bijna elke dag gaat de wekker om 7 uur, op den duur best vermoeiend. 's Middags zijn we naar Franz Josef gereden, een toeristendorpje dat volledig om de gelijknamige gletsjer draait. Onderweg daar naartoe zijn we nog bij het Bushman centre gestopt, een klein museumpje dat is opgedragen aan een oude vorm van jagen. Jaren geleden werd er namelijk gejaagd op herten en geiten die vroeger door de Europeanen geïntroduceerd waren in Nieuw-Zeeland en een plaag vormden voor de natuur en andere dieren in Nieuw-Zeeland. Op een gegeven moment werd er bedacht om ze niet meer af te schieten maar ze als vee te houden. Daardoor ontstond er een bijzondere manier van jagen. Ze werden namelijk vanuit de helicopter gevangen. Het museumpje toonde daar een film over en dat was wel bijzonder om te zien. Met aankomst in Franz Josef hadden we slecht weer. Gelukkig klaarde het de ochtend erna helemaal op, wat goed uitkwam voor onze activiteit. We hebben namelijk op de gletsjer gelopen. Om bij de gletsjer te komen moesten we eerst 5 minuten met een helicopter omdat het eerste stuk van de gletsjer te gevaarlijk was om op te lopen. Voor Bart en mij was het de eerste keer in een helicopter dus dat was al bijzonder. Uiteindelijk hebben we drie uur over de gletsjer gelopen, geklommen en gegleden. Heel gaaf om zoiets van dichtbij te bekijken. We hebben uiteindelijk maar een klein stukje van de gletsjer gezien, de rest is alleen te zien met een langere helicoptervlucht. Maar desalniettemin was het erg leuk! 's Middags hebben we gerelaxt in de hot pools naast het hostel, heerlijk!

De volgende dag hebben we weer veel in de bus gezeten. Niet echt leuk maar we reden door het mooiste stuk van Nieuw-Zeeland dat we tot nu toe gezien hebben. Mooie groene bergen en de blauwste rivieren en meren die ik ooit gezien heb. Het zonnetje erbij maakte het af. Onderweg zijn we vaak gestopt zodat we veel mooie foto's konden maken. Ook hebben een aantal uit de bus een sprong gewaagd in het letterlijk ijskoude water. 's Avonds kwamen we aan in het plaatsje Wanaka, dat vooral een ski-oord is. De volgende ochtend ging de reis verder naar Queenstown, ook wel 'adventure capital of the world' genoemd. En het doet zijn naam eer aan. Zo is daar het commerciële bungeejumpen uitgevonden en vind je er een van de hoogste bungeejumps ter wereld (134 meter hoog!). Daarnaast kun je ongeveer alle lucht- en wateractiviteiten die je je kunt bedenken er doen. Het is daardoor ook zeer populair onder de toeristen. Bart heeft die ochtend gebungeejumpt van de brug waar het commerciële bungeejumpen is begonnen. Hij vond het echt een heel gave ervaring, maar heb hem nog nooit zo zenuwachtig gezien. :P Ik was zelf ook behoorlijk zenuwachtig voor hem en vind het stoer dat ie het gedaan heeft. Ik heb zelf niet gesprongen, mij niet gezien haha! In het hostel waar we in Queenstown verbleven zaten ook veel mensen die we eerder in de bus hebben ontmoet, want de meeste mensen blijven een tijdje in Queenstown hangen. Zelfs een aantal mensen met wie we van Auckland naar Rotorua hebben samen gereisd, kwamen we daar weer tegen, heel leuk. Samen met Nynke, Marjolein, Linda en Staschja hebben we de lekkerste hamburger van Nieuw-Zeeland gegeten, de Fergburger. 's Avonds zijn we nog even wezen stappen, want ook daar staat Queenstown bekend om. De volgende ochtend moesten we helaas Queenstown alweer verlaten maar we komen er nog terug en dan blijven we een paar nachten. Maar eerst nog een ander onderdeel van de reis. Na de westkust stond het zuiden op het programma. Met dezelfde buschauffeur maar wel met een bijna volledig andere bus (wel weer heeeeeel veel Nederlanders overigens), want veel mensen slaan het zuiden over. Wat wel jammer is want ook dit was weer Nieuw-Zeeland op zijn best. We hebben een cruise gemaakt door Milford Sound, een van de fjorden. Echt ontzettend mooi! We hadden weer ontzettend geluk met het weer en zelfs weer een paar zeehondjes gespot. De overnachting vond plaats in Gunn's Camp, dat echt in de middle of nowhere ligt.

Vandaag ging de reis naar Invercargill, een van de zuidelijkste steden ter wereld. Verder stelt het overigens weinig voor. Wat wel grappig is is dat we nu dichter bij de zuidpool zitten dan bij de evenaar. Morgen gaat de reis alweer terug naar Queenstown maar daarvoor gaan we zwemmen, met dolfijnen hopelijk! We gaan het zien! :)

Liefs,
Renee en Bart

• 03 Februari 2014 - 14:30

Witha:

Hallo Bart en Renee,

Via Ivette had ik al gehoord dat het vervolg van de reis samen, jullie goed bevalt. Weer spannende en mooie dingen meegemaakt en gezien. Geniet van de laatste weken Nieuw-Zeeland, probeer nog een Haka te zien en dan een goede vlucht naar huis. Wat zal dat wennen worden..............

• 09 Februari 2014 - 20:03

Oma Bolijn En Tante Ineke:

Hallo Renee en Bart,

Wat schrijf je toch leuke verhalen, Renee! Het is een genot om ze te lezen. Ik begrijp, dat jullie over 9 dagen weer naar Nederland komen? Zal wel even wennen zijn. Wat hebben jullie en vooral jij Renee, veel avonturen beleeft. Geniet nog van het vervolg van jullie reis en tot ziens in Nederland.

tante Ineke

Renee en Bart,

Fijn dat jullie zo genieten van jullie reis en hopelijk zie ik jullie in goede gezondheid weer terug in Hengelo.

Groeten van oma