Groetjes uit Adelaide! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu Groetjes uit Adelaide! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu

Groetjes uit Adelaide!

Blijf op de hoogte en volg Renee

21 Oktober 2013 | Australië, Adelaide

Joehoe! Hier is dan mijn eerste berichtje vanaf de andere kant van de wereld! :) Ik ben nu precies een week in Australië en heb al veel gezien en gedaan. Tijd voor een update!

Om maar bij het begin te beginnen, de vlucht was lang maar prima. Zoals al eerder gezegd vloog ik eerst van Amsterdam naar Singapore. In Singapore had ik de makkelijkste overstap ever; ik mocht bij dezelfde gate instappen als dat ik was uitgestapt. De tijd daar (zo'n 3 uur) heb ik gedood met mensjes kijken en benen strekken. Mijn buurman tijdens de tweede vlucht was Ken, een heel aardige man uit Adelaide die in Singapore zijn familie een bezoekje had gebracht. Aan het einde van de vlucht nodigde hij me uit om elkaar woensdags weer de ontmoeten voor een tripje naar het zuiden van Adelaide. Zijn nichtje Gwen en haar vriend Darco, die ook op die vlucht zaten, zouden de komende dagen bij Kens zus Sonia verblijven en hij was van plan ze het zuiden van Adelaide te laten zien. En ik mocht dus mee als ik zin had! Dat was nog eens een leuke verrassing! :) We hebben toen nummers uitgewisseld en het vervolg lees je verderop. ;) De douane doorkomen was een feestje, want de Australiërs zijn net zo paranoïde bij de douane als de Amerikanen. Toen ik eenmaal buiten stond begon het al te schemeren (het was toen geloof ik 20 uur 's avonds). Omdat er een mega lange rij stond bij de taxi's heb ik als een echte backpacker gewoon de bus naar het hostel gepakt. Daar heb ik een lekkere douche genomen en ben zo snel mogelijk gaan slapen.

De dag erna heb ik eigenlijk weinig bijzonders gedaan. Bijkomen van de reis, de stad een beetje bekeken, wat essentiële dingen gekocht en beetje wennen aan het backpackersleven. Even een aantal leuke feitjes over Adelaide. Adelaide is een grote stad in de staat South Australia. Het is een leuke maar geen heel bijzondere stad. De stad is volledig gepland (en niet uit de dorpje gegroeid zoals dat bij bijna alle Europese steden het geval is) waardoor alle straten uit rechte lijnen bestaan en de stad heel overzichtelijk is. Ze hadden behoorlijk wat ruimte om de stad te bouwen dus er is relatief weinig hoogbouw. In de suburbs hebben bijna alle huizen zelfs alleen maar een begane grond en veel tuin. Ik heb een goed moment gekozen om Adelaide te bezoeken, want het is er nu nog mooi groen. Adelaide ligt in de droogste staat van Australië en over twee maanden (als het hier zomer is) schijnt het hier een dorre boel te zijn. Lucky me dus. :) Oh, en als je hier de straat oversteekt bij een stoplicht (wat je hier wel moet doen want er zijn hier geen zebrapaden en de straten zijn druk) lijkt het net of je in een Star wars film terecht bent gekomen. Op het moment dat je mag oversteken maakt het stoplicht een geluid alsof er met een lasergun geschoten wordt. Persoonlijk vind ik het hilarisch. Over vreemde geluiden gesproken, de Australian Magpie (een vogel) klinkt alsof ie met het internet van de jaren '90 verbinding wil maken, echt bizar!

Woensdags werd ik zoals afgesproken om 9 uur door Ken opgehaald bij het hostel. We zijn eerst naar zijn zus' huis gereden om de rest op te halen. Heel leuk om eens een huis in Australië van binnen te zien trouwens. Ken heeft ons ongelooflijk veel laten zien. We zijn eerst naar een punt gereden wat uitkijkt op Lake Alexandria, het grootste meer van South Australia (als ik het goed heb). Daarna zijn we naar Port Elliot gereden, waar we een fantastisch uitzicht hadden op de ze en waar ik de eerste wilde zeehondjes gespot heb! Daarna door naar Goolwa, een vissersplaatsje waar Ken en Sonia vaak gaan vissen. Na een heerlijke lunch zijn we doorgereden naar Victor Harbour, een leuke toeristisch plaatsje. Vanaf daar was er een brug naar Granite Island, een idyllisch eilandje. Je kon met een paard die een tram vooruit trok naar het eiland toe maar wij zijn zelf over de brug gelopen. Op het eilandje kon je omhoog voor een mooi uitzicht over Victor Harbour. Onderweg naar beneden kreeg ik een flinke splinter in mijn hand maar Gwen heeft hem er vakkundig uitgehaald (pijnlijk!). Daarna zijn we via Yankalilla naar een geweldige stuwdam bij het Myponga reservoir gereden. Vervolgens hebben ze me getrakteerd op mijn eerste Australische steak (jammie!). We hebben de dag afgesloten met een fantastisch uitzicht over een verlicht Adelaide. Het was een erg fantastische dag met erg gezellig mensen! Ik heb geluk gehad met Ken als buurman in het vliegtuig. :)

Donderdag ben ik samen met Iris (een Belgisch meisje dat op dezelfde kamer sliep als ik) en Katie (een Brits meisje, ook uit het hostel) naar de Adelaide Hills geweest. Daar hebben we een stuk gehiket over Mount Lofty en bij Waterfall Gully. Mount Lofty is niet erg hoog (ruim 700 meter) maar hoog genoeg voor een fantastisch uitzicht over Adelaide. Vrijdag ben ik met Iris naar Glenelg geweest, een badplaatsje niet ver van Adelaide. De strakblauwe lucht maakte het vakantiegevoel compleet. Het weer hier in Adelaide is overigens erg afwisselend geweest. Ik heb 15 graden en 30 graden al meegemaakt. Maar het is hier voornamelijk aangenaam en zonnig geweest. :)

Voor het weekend had ik een tripje naar Kangaroo Island (KI) geboekt. Zaterdags werd ik al om kwart over 6 met een busje, die me naar Cape Jervis (1,5 uur vanaf Adelaide) bracht, opgehaald. Vanaf Cape Jervis was het 45 min met de veerboot naar KI. KI is het derde grootste eiland van Australië en wordt bewoond door zo'n 4.000 mensen en duizenden kangoeroes, koala's en andere wilde dieren. Men had me verteld dat het een mooi stukje ongerept Australië is en dat is het zeker. Op het eiland werd ik opgewacht door Craig, de gids voor de komende tweed dagen. Craig woont op KI dus hij wist er alles van. Met delfde trip gingen nog wat andere backpackers (waaronder een Brits meisje en 4 Deense jongens waar ik veel mee opgetrokken ben) en wat stellen mee, in totaal een groepje van 18 mensen. We hadden 1 afvaller, een wat oudere en nogal dikke vrouw uit Australië die met moeite het busje in kon komen. Je zou toch denken dat als de organisatie die de tour organiseert Adventure tours heet, dat dat een indicatie geeft voor een minimale fitheid van de deelnemers van de tour. Maar dat terzijde. Het eiland heeft veel te bieden dus het was een druk programma. De eerste dag hebben we een boerderij bezocht waar de boer liet zien hoe je schapen scheert. Dit was, een beetje tot mijn verbazing, erg leuk! Verder hebben we Pennington bay bezocht voor een geweldig uitzicht en hebben we een van de grootste kolonies zeeleeuwen van de wereld gezien in Seal bay. Wat een mooie beesten zijn dat! Onderweg daar naartoe moesten we overigens uitkijken voor de tijgerslang, die daar eerder die dag gespot was. De tijgerslang is een van de giftigste dieren ter wereld dus ik ben blij dat we die niet gezien hebben dat weekend. Daarna hebben we een emoe boerderij bezocht waar ze emoe-olie en eucalyptusolie maken en verkopen. Het rook er vooral erg lekker! Ook hebben we gesandboard in Little Sahara, een gebied op het eiland wat er echt als een woestijn uitzag. Met een speciale houten plank zijn we een flinke bult zand afgesjeest, echt heel tof! We sliepen die avond in een gezellige logde bij Vivonne bay. De zondag was een nog drukkere dag en we begonnen met een van de hoogtepunten van het weekend: koala's spotten! Koala's leven van de Eucalyptusboom dus we zijn naar een plek op KI gereden waar veel van van die bomen staan. Het was wel lastig om ze te vinden want ze zitten soms erg hoog in de boom maar ik heb er daar denk ik in totaal 10 gezien. Eentje liep er zelfs net via de grond naar een andere boom en was op nog geen 2 meter afstand van mij, zo leuk! Toen zijn we naar de Remarkable rocks gereden, een aantal grote stenen aan de kust. Dat was een erg mooi plaatje. Daarna zijn we naar een baai gereden waar een heel grote kolonie zeehondjes zaten! Ze hebben wel echt veruit de mooiste plek van het eiland gekozen, wauw! Craig heeft ons ook nog een stuk van een van de nationale parken op het eiland laten zien dat in 2007 bijna volledig is afgebrand. Het is fascinerend om te zien hoe snel zo'n bos zich herstelt na zo'n brand. Overigens zijn die bosbranden in Australië helemaal niet zo erg. Voor de dieren die er leven is het natuurlijk vreselijk maar voor de bossen is het juist goed dat er eens in de zoveel tijd een bosbrand is. Anders raken de bossen namelijk te vol en afgebrand bos is een goede voedingsbodem voor een nieuw bos. Als laatste zijn we naar een gebied gereden waar duizenden kangoeroes leven. We hadden geluk met het weer, want het was niet zo warm en weinig zon. Kangoeroes duiken namelijk met 20 graden al de bossen in en dan zijn ze lastig te zien. Nu waren ze goed te spotten op een groot veld. De kangoeroes op KI zijn lang niet zo schuw als de kangoeroes op het vaste land omdat daar nooit op ze gejaagd is door de Aboriginals, dus we konden aardig dichtbij komen. Na een niet zo lekkere fish and chips was het alweer tijd om de veerboot richting Cape Jervis te gaan. De buschauffeur moest op de terugweg naar Adelaide langzaam rijden omdat er 's avonds nogal eens wilde dieren de weg oversteken en al met al was ik om 23 uur weer in het hostel.

Vandaag was alweer mijn laatste dag in Adelaide dus ben ik nog weer even de stad in gewandeld. De Botanic Gardens en de South Australian museum zijn zeker een aanrader! Morgenvroeg word ik opgehaald voor mijn volgende tripje naar de Red Centre/Alice Springs. Het beloven 6 leuke dagen te worden dus bereid je voor volgende week maar voor op een net zo'n lang berichtje als deze. ;) Ik zal volgende week ook wat foto's op Facebook en misschien ook een aantal hier plaatsen.

Heel veel liefs!

  • 21 Oktober 2013 - 12:00

    Marije:

    Aaah, het klinkt echt supergoed allemaal :-) Geniet er nog van! X

  • 21 Oktober 2013 - 14:42

    Mamma:

    Ben toch wel een beetje jaloers op je. Fantastisch, lekker genieten

  • 21 Oktober 2013 - 17:59

    Rik:

    Mooi verslag! Tof dat je zo mee mocht - vaak de leukste momenten, gastvrij die ozzies!

  • 22 Oktober 2013 - 00:31

    Marloes:

    Renee! Super leuk om zo je reisverslag te lezen!! Wat een mooie verhalen en wat een ervaringen! Geniet er nog maar lekker van. Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Actief sinds 24 Aug. 2013
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 26926

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 16 Februari 2014

Backpacken in Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: