Zon, zee en strand (deel 1) - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand (deel 1) - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand (deel 1)

Blijf op de hoogte en volg Renee

10 December 2013 | Australië, Noosa Heads

G'day folks!

We zijn alweer twee weken verder sinds mijn laatste reisverslag, dus bij deze weer een update.

Na Sydney brak het tweede gedeelte van mijn reis in Australië aan, zowel qua tijd als qua bestemmingen. Het tweede gedeelte bevind ik me namelijk aan de oostkust, dat ongelooflijk populair is vanwege de zon, de zee en het strand. De eerste bestemming was Byron Bay. Vanaf Sydney is het zo'n 12 uur rijden, dus ik heb de nachtbus genomen. Dat heeft me ook weer een nacht in een hostel bespaard (ik blijf wel een backpacker hè). Aangekomen in Byron Bay kwam ik spontaan in de relax stand terecht, want relaxheid is wat het stadje uitstraalt. Byron Bay is niet zo groot; het heeft een hoofdstraat met nog wat kleine zijstraatjes maar daar houdt het ook wel bij op. In Byron Bay wonen veel hippies dus de hoofdstraat heeft veel schattige winkeltjes. Verder staat Byron Bay vooral bekend om het surfen en relaxen. De dag erna heb ik een leuke wandeling gemaakt naar de vuurtoren van Byron Bay, dat ook meteen het meest oostelijke puntje van het vasteland van Australië is. Het was wel erg benauwd die dag wat de wandeling pittig maakte, maar het uitzicht was het waard. Ik was precies op tijd terug in het hostel, want daarna kwam het met bakken uit de lucht. De dag erna was het in het begin nog steeds niet echt mooi weer, maar goed genoeg voor mijn eerste surfles! Mijn surfleraar was een Zwitserse man die echt heel leuk les gaf. We waren met een klein groepje waardoor iedereen veel persoonlijke aandacht kreeg. Het is me een aantal keer gelukt om ook daadwerkelijk te surfen (er is fotobewijs!) en het was echt een super leuke ervaring! Ik ga kijken of het lukt om nog een keertje ergens surfles te nemen, we zullen zien. Gelukkig klaarde het weer later die dag op en kon de barbecue met het hostel 's avonds gewoon doorgaan. De barbecue was heel gezellig! Heb veel leuke mensen uit het hostel ontmoet en met een aantal van hen ben ik daarna nog wezen stappen. De bars waar we zijn geweest waren erg leuk, maar vol met 'schoolies' (zoals ze door iedereen genoemd worden). Het was die week namelijk schoolies week, waarin de schoolverlaters vieren dat ze hun eindexamens gehad hebben. Net als dat er vanuit Nederland grote groepen naar Chersonissos, Salou en Lloret de Mar gaan, gaan ze hier allemaal naar Byron Bay en Gold Coast. Maar ondanks dat ik me een tikkeltje oud voelde tussen alle 18-jarigen heb ik me prima vermaakt. De eerste twee dagen van december heb ik me vooral op het strand, in de winkeltjes en met mijn kamergenoten in het hostel vermaakt. De avond van 2 december ben ik met de bus naar Surfers Paradise gereisd.

Surfers Paradise ligt ongeveer 1,5 uur rijden van Byron Bay en is mijn eerste bestemming in de staat Queensland, ook wel de Sunshine State genoemd. Toen we Surfers Paradise binnen reden kreeg ik een kleine cultuurschok, want Surfers Paradise lijkt in niks op Byron Bay. Torenhoge flats tekenen de kustlijn en in de winkelstraten vind je voornamelijk commerciële ketens als McDonalds, Starbucks en Ben&Jerry's. De dag erna heb ik me vermaakt in de winkelcentra en heb ik een gebouw dat Q1 heet beklommen. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht over de skyline van Surfers Paradise, die van bovenaf wel indrukwekkend is. Daar heb ik gewacht tot de zon onderging, wat wel een gaaf gezicht was. Verder is er weinig bijzonders te doen in Surfers. Wel zijn er een aantal populaire (maar ook dure) attractieparken in de buurt van Surfers, maar dat is het ook wel zo'n beetje. 4 en 5 december heb ik dan ook voornamelijk aan het strand door gebracht. Ergens was het best wel fijn om even een weekje weinig te doen. Uiteindelijk heb ik natuurlijk ook gewoon vakantie! :)

6 december ben ik met de bus naar Brisbane gereisd. Brisbane is de hoofdstad van Queensland en telt zo'n 2 miljoen inwoners. Had ik overigens al verteld dat Australië maar 23 miljoen inwoners heeft en dat Sydney, Melbourne en Brisbane samen al bijna de helft van alle inwoners van Australië hebben? Kun je nagaan hoe dunbevolkt de rest van het land wel niet is! Brisbane heeft een heel leuke winkelstraat, die ik die eerste middag meteen al even bewonderd heb. Er moesten namelijk kerstkaartjes gekocht worden. Heel Australië is overigens helemaal in de kerstsferen, heel gezellig! Wat ik wel jammer vind is dat ze in Australië doen alsof het hier ook een winterse kerst wordt in plaats van een zomerse kerst. Overal zie je plaatjes met kerstbomen, rendieren voor een arrenslee en hoor je 'Let it snow' op de radio. Persoonlijk had ik het leuker gevonden als ze het feit dat het hier zonnig en warm is met kerst zouden omarmen. Doe mij maar versierde palmbomen, kangoeroes met een kerstpet en een kerst barbecue.
De tweede dag heb ik met Minaura (een Duits kamergenootje) de stad verkend. Brisbane is lang niet zo groot als Sydney en Melbourne, dus die dag hebben we eigenlijk alle highlights van de stad wel gezien. Zo hebben we onder andere de Roma Street Parklands en de South Bank Parklands bezocht. Vooral dat laatste was wel leuk, want daar is onder andere de Street Beach te vinden, een nep strand die druk bezocht wordt in het weekend. Ook hebben we een ritje over de Brisbane River gemaakt met de veerboot. De derde dag heb ik het Queensland Museum bezocht, waar ze vooral opgezette dieren tentoonstelde. Ook waren er een aantal leuke tijdelijke tentoonstellingen. De rest van de middag heb ik me vermaakt in de South Bank Parklands.
Dag 4 heb ik Lone Pine Koala Sanctuary bezocht, een wildlife park dat vooral bekend staat om de vele koala's (ze hebben er meer dan 100). Het is een populaire toeristenattractie omdat dit een van de weinige plekken in Australië is waar je als bezoeker een koala mag vasthouden en er mee op de foto mag. Ik heb begrepen dat het in sommige staten verboden is om een koala vast te houden, omdat onderzoek zou hebben aangetoond dat de koala's er gestrest van raken. Ik had het idee dat ze in Lone Pine echt heel goed oppassen dat de koala's niet gestrest raken. Zo mag elke koala maar een kwartier per dag vastgehouden worden en elke derde dag heeft hij/zij een dagje vrij. En als ze een respectabele leeftijd hebben bereikt mogen ze zelfs met pensioen! Ik heb er zelf ook eentje vastgehouden want ik kan natuurlijk niet naar huis zonder dat ik met een koala op de foto ben geweest. Ik zal de foto nog uploaden. :) Naast koala's hebben ze in Lone Pine nog heel veel andere dieren, zoals dingo's, kangoeroes, walibies, Tasmaanse duivels, wombats, vleermuizen en platypussen (vogelbekdieren). Vooral die laatste vond ik erg bijzonder om te zien, want ze zien er vreemd uit met hun vacht en hun snavel. In het wild komen ze alleen in Australië voor, maar ze zijn lastig te zien aangezien ze vooral 's nachts leven en heel schuw zijn. Gedurende de dag hadden ze veel leuke presentaties dus ik heb me bijna de hele dag in Lone Pine vermaakt.
Ik ben vandaag doorgereisd naar Noosa, dat zo'n 2,5 uur rijden van Brisbane ligt. Hier zal ik ook weer een aantal dagen verblijven.

De zomer in Australië is nu trouwens wel echt begonnen. Het weer is niet meer zo afwisselend maar het is standaard warm en zonnig. Naarmate ik verder naar het noorden ga gaat het waarschijnlijk warmer maar helaas ook benauwder worden, aangezien ik meer in de buurt kom van het regenseizoensgebied. Gelukkig zit ik telkens dichtbij het strand dus er is wel altijd een zeebriesje, heerlijk!

Liefs,
Renee

  • 10 December 2013 - 13:15

    Celine:

    Wauw Renee, wat een hoop ervaringen! Ja een zonnige kerst is wel even heel wat anders. Geniet ervan en enjoy je surf skills!

  • 10 December 2013 - 13:55

    Witha:

    Hoi, hoi,

    Bedankt voor je verslag. Je hebt ons weer veel laten beleven.
    Nu even uitrusten dan kun je er straks in Nieuw-Zeeland weer volop tegenaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Actief sinds 24 Aug. 2013
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 26929

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 16 Februari 2014

Backpacken in Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: