Sydney, Sydney, Sydney (en Canberra)! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu Sydney, Sydney, Sydney (en Canberra)! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu

Sydney, Sydney, Sydney (en Canberra)!

Blijf op de hoogte en volg Renee

26 November 2013 | Australië, Sydney

Hello hello!

Sinds de laatste update ben ik alweer een paar honderd kilometer verder, tijd voor een nieuwe update dus!

Zondag 17 november ben ik met de bus van Melbourne naar Canberra gereisd, een reis van 9 uur. De twee dagen daarna heb ik veel van Canberra gezien. Canberra (en dus niet Melbourne of Sydney) is de hoofdstad van Australië en ligt in de Australian Capital Territory. Canberra is een tamelijk jonge hoofdstad, want het is dit jaar precies 100 jaar geleden dat Canberra officieel tot de hoofdstad werd benoemd. Daarvoor hebben Melbourne en Sydney lang ruzie gemaakt over welke van de twee de belangrijkste stad van Australië zou worden, tot er uiteindelijk maar besloten is om voor een derde stad, gelegen tussen Melbourne en Sydney, te gaan. Vervolgens is er een planner op de stad losgelaten, wat goed te zien is als je de plattegrond van Canberra bekijkt. Zelfs het meer in het midden van de stad is nep! Doordat Canberra zo gepland is doet het een beetje steriel aan, mist het karakter en wordt het overschaduwd door Melbourne en Sydney, vind ik. Toch is het wel een bijzondere stad en ik vond het wel een bezoekje waard (veel andere backpackers slaan het over, wat ik wel begrijp). De dagen dat ik er was was het overigens ook heerlijk weer, dus dat hielp ook wel.

De eerste dag in Canberra ben ik naar het National Museum of Australia geweest, een super modern gebouw met veel interessante informatie over de geschiedenis van Australië. De medewerkers daar waren ongelooflijk behulpzaam en enthousiast, erg leuk. Daarna ben ik naar het Parliament House geweest, wat heel centraal op een heuvel ligt. Ik heb een rondleiding gevolgd en ben dus wat meer over de Australische politiek, die veel weg heeft van de Britse en Amerikaanse politiek, te weten gekomen. Ook heb ik de parlementsleden nog even in actie gezien. Vanaf het dak van het Parliament House had je een mooi uitzicht over Canberra. Daarna ben ik naar de wijk Yarralumla, waar alle ambassades gevestigd zijn, gelopen. Bij de Nederlandse ambassade heb ik nog even met een vriendelijke medewerker van de ambassade gesproken. Deze vertelde trots dat ze net 3 weken geleden verhuisd waren naar het nieuwe gebouw die wat energie betreft volledig zelfvoorzienend is door de zonnepanelen op het dak van het gebouw. Ook heeft hij mij met zowel het nieuwe als het oude gebouw op de foto gezet. De tweede dag heb ik het Australian War Memorial bezocht wat eigenlijk vooral een museum is met een indrukwekkende verzameling gevechtsvliegtuigjes. Daarna heb ik Mount Ainslie beklommen. Ik had, niet zo heel slim, het warmste moment van de dag uitgekozen om dat te gaan doen, waardoor het een zware klim was maar het uitzicht was het meer dan waard!

Woensdag ben ik met de bus naar Sydney gegaan. De rit was maar 3 uurtjes dus ik was vroeg in de middag al bij het hostel. Sydney is met 4,5 miljoen inwoners de grootste stad van Australië en ligt in de staat New South Wales. Ik had hoge verwachtingen van de stad maar die zijn ook allemaal uitgekomen. :) Ik ben geloof ik wel een klein beetje verliefd geworden op Sydney, wat een gave stad! Ik wou natuurlijk meteen de eerste dag een glimp opvangen van de Harbour Bridge en het Opera House dus 's middags ben ik richting de Royal Botanic Gardens gelopen vanaf waar ik een mooi uitzicht had op de waarschijnlijk twee populairste toeristenattracties van Sydney. De dag erna heb ik als eerste een walking tour door Sydney gedaan wat me een goede introductie voor de stad leek. De gids was erg enthousiast en vertelde veel. 's Middags ben met Frida (een Zweeds meisje uit het hostel) met de veerboot naar Manly Beach geweest. De veerboot alleen is al heel leuk want je hebt een heel mooi zicht op de skyline van Sydney. Manly Beach is ook een erg mooi strand maar helaas begon het al snel af te koelen. De derde dag in Sydney heb ik het Opera House en de Harbour Bridge van dichtbij bekeken. Het Opera House is echter van veraf een stuk mooier dan van dichtbij. ;) Toch was het natuurlijk wel leuk om die eens van dichtbij en van binnen te zien. De Harbour Bridge vond ik wel erg fascinerend! Daarna heb ik de oudste wijk van Sydney bezocht, The Rocks. Daar was ook een leuk museum waar ik nog even een kijkje heb genomen. Aangezien het begon te regenen ben ik weer terug gegaan naar het hostel. Ik was net op tijd binnen want de rest van de dag kwam het met bakken uit de lucht. Dag 4 begon helaas ook wat regenachtig, dus daarom heb ik eerst wat tijd doorgebracht in de Queen Victoria Building, een erg mooi winkelcentrum. Alle winkelcentra in Australië zijn overigens al helemaal in de kerstsferen versierd, wat echt gek is als het buiten gewoon lente/zomer is. Ik heb daardoor dus ook nog totaal geen kerstgevoel haha! Toen het weer droog was ben ik naar China Town gelopen, maar daar was ik snel uitgekeken. Ze hadden niet eens zo'n mooie boog! Daarom ben ik maar naar Darling Harbour gelopen, de nieuwste wijk van Sydney wat helemaal gericht is op entertainment. Zo vind je er bijvoorbeeld Madame Tussauds, de grootste Imax bioscoop ter wereld en een dierentuin. Elke zaterdagavond (en dus ook die avond) hebben ze een vuurwerkshow, dus daar ben ik samen met Frida even naartoe geweest. Dat was zeker vermakelijk!

De vijfde dag heb ik een dagtripje naar de Blue Mountains, die zo'n 1,5 uur van Sydney af liggen, gedaan. Voor iedereen die zich afvragen hoe het met de bosbranden zit, die waren inderdaad in de Blue Mountains. Het gedeelte waar ze je met zo'n tour mee naartoe nemen is echter niet aangeraakt door de bosbranden dus ik heb er helemaal niks van gezien. Sinds ik in Australië ben ben ik een beetje anders tegen bosbranden aan gaan kijken. In Nederland ziet men bosbranden als iets vreselijks en als iets dat eigenlijk zou moeten worden voorkomen. In Australië zien ze bosbranden als 'part of life', het hoort er gewoon bij. En ook al vormen bosbranden voor mens en dier soms een gevaar, voor de bossen zelf is het noodzakelijk dat er af en toe een bosbrand woedt. Een bosbrand maakt namelijk de weg vrij voor nieuwe bomen en zorgt voor een vruchtbare voedingsbodem. De eucalyptusbomen, waar de bossen hier voornamelijk uit bestaan, kunnen overigens ook heel goed tegen bosbranden en overleven ze met gemak. De Australische bossen herstellen zich ook heel snel na zo'n bosbrand; na 3/4 jaar is een bos weer als voor de bosbrand. Maar dit allemaal even ter zijde. De tourguide van die dag was Dave, een beetje een vreemde gozer maar niet onaardig. De eerste stop was bij Lincoln's Rock Lookout, waar we een mooi uitzicht hadden over de Blue Mountains. De Blue Mountains heten trouwens zo doordat de oliedruppeltjes die van de bomen afkomen in de zon en van veraf een blauwe gloed hebben. Daarna hebben we een hike van 1,5 uur bij de Wentworth Falls gedaan, erg mooi! Vervolgens zijn we naar de Three Sisters gereden, de populairste natuurlijke toeristenattractie van Australië. De Three Sisters zijn drie naast elkaar gelegen rotsformaties en ondanks dat het een bijzonder gezicht is begrijp ik niet helemaal waarom zij populairder zijn dan bijvoorbeeld Uluru of de Twelve Apostles. Mijn eigen theorie is dat het komt door de ligging (dichtbij Sydney) van de Three Sisters. Na de lunch hadden we verschillende opties. Ik heb samen met nog 5 meiden gekozen voor de optie waarbij we eerst 1000 steile treden naar beneden moesten en daarna met de steilste trein ter wereld weer omhoog gingen. Die spoorlijn was inderdaad erg steil, maar liefst 52 graden! Vroeger werd die voor de mijnbouw gebruikt, tegenwoordig is het een toeristenattractie. Hierna hebben we nog een bliksembezoekje gebracht aan het Olympisch park, waar in 2000 de Zomerspelen zijn gehouden, en daarna was de tour alweer voorbij. 's Avonds ben ik nog met wat mensen van het hostel naar een fancy bar geweest om pizza te eten en cocktails te drinken, dat was heel gezellig!

Gisteren had ik met Irene, een oud klasgenootje van de middelbare school die ik al jaren niet gesproken, afgesproken om koffie te gaan drinken. Irene loopt voor een paar maanden stage in Wellington en via Facebook waren we erachter gekomen dat we allebei heel toevallig tegelijkertijd in Sydney zouden zijn. Ze had ook een vriendin meegenomen, Nynke, en het was zo gezellig dat we de hele dag met zijn drieën zijn opgetrokken. Een nogal uit de hand gelopen koffiedate dus, haha! Vandaag heb ik het lekker rustig aan gedaan. Heb de afgelopen dagen veel gelopen dus mijn benen hadden even niet zo'n zin meer. Morgen belooft het goed weer te worden dus dan ga ik met Irene en Nynke naar het populaire Bondi Beach. En daarmee suit ik ook mijn week in Sydney af want morgenavond ga ik met de nachtbus naar Byron Bay.

Morgen zit ik precies op de helft van mijn tijd in Australië, wat vliegt de tijd zeg! Vanaf morgen breekt ook de periode met zon, zee en strand aan want de rest van mijn tijd in Australië bevind ik me aan de oostkust. En dat komt goed uit, want ondanks dat ik Sydney echt fantastisch vind ben ik wel even klaar met de steden en toe aan wat meer relaxen. Ik heb dan ook heel veel zin in mijn volgende bestemming, Byron Bay! :)

Liefs, Renee

  • 26 November 2013 - 11:15

    Marije:

    Klinkt weer gooeed! :) Wil je eigenlijk ook nog gaan surfen aan de kust? xx

  • 26 November 2013 - 21:16

    Mamma:

    Hey meissie, wat een mooi verslag en wat gaat de tijd inderdaad snel, al weer op de helft van Australië.
    En wat heb je inmiddels al prachtige foto's gemaakt. Ik geloof dat ik toch met je mee had moeten gaan.
    Dikke kus

  • 26 November 2013 - 22:52

    Bart:

    Leuk verhaal weer. :) Volgens mij moet iedereen die dit leest wel jaloers zijn.
    Liefs!

  • 01 December 2013 - 19:45

    0ma Bolijn En Tante Ineke:

    Hallo Renee,

    Na de avondmaaltijd duiken oma en ik altijd even achter de computer om te kijken waar jij bent geweest.
    Prachtig foto's en leuke verhalen. Geniet straks van zon en zee en rust lekker uit. Je hebt al heel wat beleefd en gezien.
    Oma zegt:" Renee, ik vind het fijn dat je het zo naar je zin hebt. Pas goed op jezelf en geniet maar van de leuke dingen. Dat nemen ze nooit meer van je af".

    Groetjes van ons.

  • 03 December 2013 - 10:59

    Witha:

    Hoi,hoi Renee,

    Was er nog even niet aan toe gekomen je bericht helemaal te lezen, maar heb dat nu wel gedaan.
    Heerlijk om met je mee op reis te zijn. Zo leer ik ook heel wat over Australie en alles wat er te zien is.
    Lekker aan het genieten al van het strand en het uitrusten denk ik zo.
    Raar dat je nu kerst gaat vieren in de zon. Hier heeft het vannacht net behoorlijk gevroren en er wordt sneeuw verwacht.....
    Veel plezier met je verdere reis en we gaan lekker vanuit huis met je mee.

  • 08 December 2013 - 13:47

    Mariet En Anton:

    Hallo Renee,
    De helft van jou reis zit er al weer op.
    Zo zie je maar als het leuk en mooi is gaat de tijd snel.
    En zoals we lezen heb je het leuk met iedereen en is de omgeving, steden en natuur erg mooi.
    Hele mooie fotos en interessante verhalen laat je ons zien en lezen.
    Dat je in het verre Australie toch oud klasgenoten tegen komt is verbazend en apart, wel leuk!
    Geniet nog van de andere helft van de reis.
    We zien en lezen jou fotos en verhaal wel weer van de komende tijd.
    Lieve groet van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Actief sinds 24 Aug. 2013
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 26932

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 16 Februari 2014

Backpacken in Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: