Melbourne, pinguïns en een grote weg - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu Melbourne, pinguïns en een grote weg - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Renee Bolijn - WaarBenJij.nu

Melbourne, pinguïns en een grote weg

Blijf op de hoogte en volg Renee

08 November 2013 | Australië, Melbourne

G'day Dutchies!

Ik ben alweer bijna 4 weken in Australië dus tijd voor update nummer 3! Mijn vorige berichtje eindigde met de geblokkeerde pinpas. Het heeft wat dagen en wat telefoontjes met de bank in Nederland gekost maar het is gelukkig allemaal opgelost. En die pincode vergeet ik nooit meer! ;)

De tweede dag dat ik in Alice Springs verbleef ben ik behoorlijk ziek geweest. In mijn vorige berichtje vertelde ik dat er tijdens de tour naar Alice Spings 9 medereizigers ziek waren geweest, vermoedelijk door een buikvirus. Ik dacht dat ik de dans ontsprongen was, maar helaas was ik uiteindelijk ook aan de beurt. Gelukkig ben ik maar een dag ziek geweest en gelukkig op de dag dat het het minst erg was; niet op een van de dagen tijdens de tour en niet op de dag dat ik naar Melbourne zou vliegen. 30 oktober was het tijd om de outback te verlaten, terug de bewoonde wereld in. Best bijzonder dat het toch nog wel 2,5 uur vliegen is van Alice Springs naar Melbourne. In Nederland zou je met 2,5 uur al bijna aan de andere kant van het land kunnen zijn!

De eerste dag in Melbourne heb ik het een beetje rustig aan gedaan. Er is een gratis tram die een rondje door het centrum rijdt en die heb ik samen met Leonie genomen om de stad een beetje te verkennen. Melbourne, gelegen in de staat Victoria, is met zo'n 4 miljoen inwoners de tweede grootste stad van Australië. Het is een heel leuke en bruisende stad. Met zijn vele parken en bomen tussen de wolkenkrabbers is het ook een erg groene stad. Men zegt dat Melbourne het meest Europees is van alle Australische steden en het doet me inderdaad aan een Europese stad denken. Een bekend gezegde in Melbourne is dat de stad 'four seasons in one day' kent. Het weer is hier inderdaad erg wisselvallig. Op het moment van schrijven is het hier 16 graden en regenachtig terwijl het twee dagen geleden nog 30 graden met een strakblauwe hemel was.

De tweede dag in Melbourne heb ik samen met Leonie een tour gedaan naar Phillip Island. We hadden die dag twee leuke gidsen: Charlie, de hoofdgids, en André, een gids in wording. André's ouders waren overigens allebei Nederlands, al sprak hijzelf geen Nederlands. We begonnen de dag met morning tea op het strand van Brighton, een suburb van Melbourne. Het strand van Brighton staat bekend om zijn 82 strandhutjes. Elk hutje is in een andere kleur geschilderd, wat een heel leuk gezicht is. Daarna zijn we doorgereden naar Maru Wildlife park, waar ze onder andere koala's, kangoeroes, een wombat en Tasmaanse duivels hadden. Je mocht ook zelf kangoeroes voeren, heel leuk! Vervolgens zijn we via een brug, die het met het vaste land verbindt, Phillip Island op gereden. Phillip Island is een eilandje 140 km ten zuiden van Melbourne. Veel Melburnians brengen daar hun vakanties door. Onder de toeristen is het vooral populair vanwege de kleine pinguïns. Op Phillip Island zijn we onderweg gestopt bij Woolamai Bay voor wat foto's. Daarna zijn we gestopt bij The Nobbies, waar soms een grote kolonie zeehonden te vinden is. Die dag helaas niet, wel waren er veel (te veel) meeuwen. Ook hebben we daar een van de giftigste slangen ter wereld gespot, de zwarte slang. Het was wel even schrikken toen hij op een meter afstand ineens een sprongetje in onze richting maakte! Nu was het dan toch echt tijd voor de kleine pinguïns, wat toch eigenlijk wel het hoogtepunt was van de dag. We zijn naar een informatiecentrum gereden en vanaf daar kon je via een boardwalk (knuppelpad in het Nederlands?) richting de plek lopen waar de pinguïns na zonsondergang het water uit komen. Overdag bevinden de pinguïns zich in zee, omdat ze daar dan vis vangen voor zichzelf en voor hun partner en baby's die in hun nest wachten tot ze gevoerd gaan worden. Echt precies op het moment dat de zon onder gaat zie je de eerste groepjes van 4 tot 12 pinguïns het strand opspoelen. Het is echt een super schattig gezicht, want de pinguïns zijn maar 30 cm groot en komen een beetje onzeker en dommig over. Vanaf de boardwalks kon je heel goed zien hoe ze vanaf het strand naar hun nest waggelen, soms kon je ze zelfs bijna aanraken! Ik heb helaas geen foto's van dit spektakel, want foto's maken was verboden. De pinguïns raken blind van de flits van de camera's en om te voorkomen dat mensen misschien toch per ongeluk een foto met flits maken, is het helemaal verboden. Tegen half 12 's avonds was ik weer terug in het hostel. Een leuke maar lange dag!

De dag erna was het heerlijk weer, dus tijd voor een dagje strand. Met Leonie (en de rest van Melbourne leek het wel) ben ik naar St. Kilda geweest, een suburb van Melbourne met een leuk strand. De drie dagen daarna heb ik vooral besteed aan sightseeing in Melbourne. Zo ben ik zondags met Leonie naar de Queen Victoria Market geweest. Het is een heel grote, overdekte markt waar ze echt van alles verkopen; van eten tot kleding en gereedschap. Ik heb er zelfs een kraampje met 'Dutch poffertjes' gespot! 's Middags ben ik nog even naar de Docklands gelopen, waar ik de mooie jachten bewonderd heb. Maandag heb ik een rondje sightseeing in het centrum van Melbourne gedaan, met onder andere de stadsbibliotheek, China Town, Federation Square, Bourke St. Mall en Fitzroy Gardens. Dinsdag was een speciale dag voor de Melburnians, want het was Melbourne Cup Day. Die dag vindt er een paardenrace plaats, ook wel 'the race that stops a nation' genoemd wat wel zegt hoe belangrijk de race is. Op het moment dat de race plaats vond bevond ik me op 300 meter hoogte in de Eureka Skydeck. Helaas kon ik vanaf daar de race niet met de blote ogen bekijken, maar gelukkig hadden ze een tv scherm waar ze de race live uitzonden. Het was gaaf om te zien maar vind het wel bijzonder dat een hele stad op zijn kop staat vanwege een race die nog geen 4 minuten duurt haha! Na de race heb ik mijn middag doorgebracht in de Royal Botanic Gardens. 's Avonds ben ik met Leonie en een ander Nederlands meisje, Judith, gaan eten in China Town omdat het alweer Leonies laatste avond in Australië was. Het was een heel gezellige avond! :)

Woensdag 6 november heb ik een tour gedaan naar de Great Ocean Road (GOR) een van bekendste bezienswaardigheden van Australië. Eigenlijk is een dag niet genoeg om de hele GOR, die zo'n 240 km is, te zien, maar heb er nu toch een glimp van opgevangen. Ik werd al voor 7 uur opgehaald want het zou een drukke dag worden. De tourguide was Scott en ik vond hem verschrikkelijk. Zijn grapjes waren echt te flauw en het waren er te veel, dus ik was hem eigenlijk na een half uur al zat. De groep was overigens ook niet zo geweldig, er was onderling niet echt een klik. Gelukkig maakte het geweldige weer (30 graden en veel zon) en de GOR alles goed! De dag begon in Anglesea met morning tea. Daarna zijn we naar de Memorial Arch gereden, die zo goed als aan het begin van de GOR staat. Onderweg zijn we in Lorne gestopt voor een paar foto's en bij Kenneth River om wilde koala's te spotten. In Apollo Bay, een leuke badplaats, hebben we geluncht. De volgende stop was Otway National Park, wat uit regenwoud bestaat. Daar hebben we een kort stukje gewandeld, wat heel leuk was, vooral omdat het het eerste regenwoud was wat ik ooit gezien had. Vervolgens zijn we in Castle Cove gestopt voor wat foto's. De Twelve Apostles daarna was een van de highlights van de dag. De Twelve Apostles zijn 8 (en geen 12 nee) rotsformaties die door erosie bijzondere vormen hebben gekregen. Het ziet er erg indrukwekkend uit! De twee volgende stops waren even indrukwekkend, de Loch Ard Gorge en de London Bridge. Ook hier heeft erosie zijn werk gedaan. Uiteindelijk was ik om 22 uur weer in het hostel. Het was, ondanks de irritante tourguide, een zeer geslaagde dag!

De laatste twee dagen heb ik niet zoveel gedaan. Ik moest weer even een beetje opladen na alle drukke dagen. En ook moesten er weer foto's geüpload worden en deze blog geschreven worden. ;) Morgen vlieg ik naar Tasmanië, het grootste eiland van Australië. Ik hoor alleen maar goede verhalen over Tasmanië, dus ik ben erg benieuwd!

Liefs, Renee

  • 10 November 2013 - 00:50

    Ineke Bolijn:

    Hallo Renee,

    Wat heb je al veel gezien! Als ik de foto's bekijk , ben ik wel een beetje jaloers. Hier regent het pijpestelen.
    Ik wens je veel plezier in Tasmanië.

    Groetjes,
    ook van oom Jan

  • 10 November 2013 - 19:44

    Oma Bolijn:

    Lieve Renee,

    ik heb je foto's allemaal bekeken en ik vind dat je een geweldige reis maakt. De foto's zijn erg indrukwekkend en ik denk wel dat je erg geniet van wat je ziet. Ik hoop dat verder alles goed met je gaat.

    De hartelijke groeten van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Actief sinds 24 Aug. 2013
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 26928

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 16 Februari 2014

Backpacken in Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: